Inte fuska???

Reflektion efter Jeanettes kommentar som var följande:

"Vad är det jag läser? Pepparkakor... massa rostade mackor?? Vad hände med din fina kost? ;) Kom igen gumman, det är helg kämpa på, gör lunchlådor eller något ;) Ge inte in för de där dåliga vanorna! Kick i baken Inte fuska ;)"


Jag kanske inte har varit helt tydlig här. Jag följer ingen diet eller något viktminskningsprogram just nu. Detta eftersom jag fortfarande saknar den inspiration som krävs. "Vad hände med din fina kost? ;)" Ja, det kan man ju undra, jag undrar mest vad min "fina kost" har bestått av medan jag skrivit den här bloggen. Eller talar den där flirtgubben sitt tydliga språk som heter Ironi?
Denna kommentar var säkert välmenad - men det verkar som personen i fråga inte har läst min blogg tillräckligt väl - utan tror att jag är en av alla de som faktiskt HAR en viktminskningsplan. Det har jag inte - inte än.

Lunchlådor är dock en bra grej, IBLAND. Då finns maten där. Färdig. Bara att värma och äta... Ja, ni kanske förstår problemet.

Det första steget för MIG är inte att göra upp en plan med delmål och mål. Mitt första steg är att att få någon som helst kontroll över mitt ätande. Annars vet jag att jag kommer misslyckas fatalt. First things first.

För övrigt tror jag inte på förbud - oavsett vilken diet man håller sig till. Förbud föder skuldkänslor vilket i MITT fall föder ett behov av att äta. Jag kommer, oavsett viktminskningsmetod, tillåta mig själv att äta ALLT - om än i liten skala. Blir jag jävligt sugen på en bulle tex, så kan jag tillåta mig själv att ta en halv. Sugen på choklad, ta en ruta i stället för en hel chokladkaka. Det är bättre att ta något LITET när man blir sugen i stället för att förbjuda sig och sedan frossa som en galning när man inte längre kan motstå frestelserna. Det är i alla fall så jag funkar. Kanske inte är idealiskt enligt alla expertdietister och liknande men men.

Ni som nu faktiskt har läst min blogg från början förstår varför det är viktigt att jag får kontroll över mitt ätande INNAN jag börjar något som helst viktminskningsprogram.

Denna blogg är - som jag tidigare sagt - ett steg i rätt riktning då mitt ätande blir mer visuellt för mig själv.


Skönt väder idag för övrigt. Kanske ska plugga i skönt musik i öronen och ge mig ut på en promenad lite senare... Får se hur det blir med det - har bestämt för mig att det var något jag skulle göra idag. Måste bli bättre på att skriva upp saker.

Nu kaffe!

Kommentarer
Postat av: Jeanette

Det var väl mera tänkt som ironi ja. Och nej jag har inte följt bloggen så väl, men av det jag läst så har du åtminstone finare kost än vad jag har/hade känns det som, därav vad jag sade.

Som sagt menade inget illa eller något. Men lite svårt att låta glado ch peppig, framförallt försöka skoja lite för att få upp humöret i TEXT. Text läser ju alla som man vill även om man försöker få en att förstå vad man menar med smileys osv. Ändå så lyckas det inte alltid.

2009-09-26 @ 11:53:03
URL: http://ahana.myblogg.se
Postat av: Fettotjejen

Jeanette: Jag kanske överreagerade lite. Det var trots allt innan min första kopp kaffe! Sorry för det! =)

2009-09-26 @ 12:54:45
URL: http://fettotjejen.blogg.se/
Postat av: Miiqa - jag överlevde min barndom

Jag hejar på dig! Du låter så himla klok!

2009-09-26 @ 21:56:29
URL: http://flischyflaschoo.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0